onsdag 30 november 2011

Rootsi versus New York

Hei,
Olen nüüdseks pea neli kuud Rootsis elanud ja häbiga pean tunnistama, et rootsi keelega mul eriti hästi ei lähe. Sellel on üks väga lihtne põhjus: ma pole veel  rootsi keele kursustega alustanud, sest need olid septembris täis. Panin end kirja jaanuariks ja loodan, et sinna ma mahun.
Siiski olen selle aja jooksul  siinseid inimesi ja kombeid paremini tundma õppinud. Üks  huvitav feonomen, mis mulle on silma hakanud on rootslaste New Yorgi lembus. Kes vähegi siin käinud on, on kindlasti märganud, et rootslased on üsnagi moeteadlikud. Eestlaste arvates tähenab see seda, et kõik siinsed mehed on gey-d :) Selle arvamuse tahaksin kohe siin ja praegu ümber lükata. Rootsi mehed on isegi moeteadlikumad kui Rootsi naised ja kuna mood on Eesti mehe jaoks alati  natuke gey tundunud, siis tunduvadki siinsed mehed ka geyd. See selleks, moe ja trendi jutuga tahstin tegelikult jõuda selleni, et suure osa uutest tuultest trendimaailmast toovad rootslased sisse New Yorgist. Kui New Yorgis läheb keegi tööle jooksutossudes, kandes samal ajal  kontoririietust, siis seda hakkavad ka rootslased tegema. Nüüd võib siinsetel tänavatel näha väga palju erksates Nike-i tossudes kontrorihaisid ringi tatsamas, sest hetkel on moes olla keskkonnasõbralik ja  võimalusel tööle hoopiski kõndida. Olgem ausad tossudes on seda märksa mugavam teha.
Teine väga elav näide on suur apple-i haigus/hullus. Ma arvan, et iphone-i omab ligi 80% rootslastest, kes elavad Stockholmis. Ma olen päris kindel, et ma liialdan selle protsendiga, kuid selline tunne on küll. Kui ma Fredrikuga tuttvaks sain, siis ma mõtlesin, et ainult tema on selline, kes pidevalt räägib telefoniga, loeb sealt uudiseid, e-maile, vaatab videosid jne ja seda sellises koguses, et mul tekkis vahepeal tahtmine see iPhone aknast alla visata. Tuleb välja, et pea iga rootslane on täpselt samasugune. iPhone on kõige tähtsam tarbeese ühe rootslase elus. Oleme seda teemat arutanud ka teiste rahvusvaheliste õpilastega ja mitte kellegi kodumaal ei ole iPhone sellises staatuses nagu siin. Käisime üks õhtu Fredrikuga söömas ja meie kõrval lauas oli üks seltskond/perekond, kelle terve õhtu kulges ühe iPhone-i liikumisest käest kätte. ..nojah.
Kusjuures New York on ka väga sage reisi sihtkoht. Pea iga rootslane, keda ma olen kohanud on New Yorgis käinud ja arvatavasti läheb sinna veel. Kui mõelda, et  eestlase väga sage reisisihtkoht on enamasti Türgi või  Egiptus, siis võib-olla kuluks ka meile ära väike New Yorgis käik, ehk hakkab ka midagi kasulikku sealt külge. Eks muidugi reisikulu vahe on suur ja tahtmine reisile rohkem kulutada tuleneb ka palganumbrist, mis siin riigis on oluliselt erinev.  
Kokkuvõttes vïb öelda, et New York on rootslaste silmis püha lehm, mis võib endaga kaasa tuua vahepeal naeruväärseid trende, kuid samas ka väga huvitavaid ja uudesid ideid. Ma ei tea, mis põhjus sellel fenomenil võib-olla, kuid üks mis ma olen märganud on see, et rootslased  tahavad olla väga innovatiivsed ja kaasaegsed - tihtipeale esikohal maailmas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar